Monday, December 27, 2010

Kulit Kering?? kenapa?! ^_^


Salam semua... ^_^

Bagi yang ade kulit kering ni, mesti tension je an sebab rase kulit tak segar dan kerepot2 je... 
so, lebih baik awak cari penyebabnya n cara merawatnya agar dapat menjaga kesihatan kulit awak...
Memang kulit kering ni memiliki kadar minyak atau sebum yang sangat rendah dan boleh jadi sangat sensetif tau..

ciri2 kulit kering?
lepas cuci muka, kulit akan rasa kaku seperti tertarik n akan mereda selepas dilapisi krim pelembab..
Keadaan kulit akan jadi lebih teruk kalau terkena angin, perubahan cuaca dari sejuk ke panas dan sebaliknya..
garis atau kedutan sekitar pipi, mata dan bibir muncul dengan mudah je pada wajah kulit yang kering..

kenapa kulit kering??

Mungkin faktor genetik..

Mungkin juga kelenjar minyak tak bagi cukup pelincir pada kulit sehingga kulit mengalami dehidrasi..

Mungkin juga sebab pola makan awak yang buruk...

Awak kurang nutrisi tertentu macam vitamin A atau B..

Ataupun faktor persekitaran macam awak terdedah dengan cahaya matahari, angin, udara dingin, radikal bebas ataupun terdedah pada sabun yang terlalu banyak ketika mandi atau mencuci muka..

Keadaan lainnya, mungkin awak terkena penyakit kulit..


2 je la kot.. kalau ade yg lain, gitau ok!.. ^_^

8 comments:

  1. kulit saya berminyak...beshnya org kulit kering....tak payah risau shining2...huhuhuhu

    ReplyDelete
  2. kulit su dulu kering pastu mama suruh pakai ghonson krim ...alhamdulillah sekarang dah ok...sis cubalah harga pun ok...
    su suka yg simple2 je....

    ReplyDelete
  3. hoho,,kdg2 ade gak prob kulit kering nih .huu

    ReplyDelete
  4. salam cekgu~ saya kulit kombinasi..kering di bahagian pipi, sebaliknya di bahagian T..pendek kata kulit sensitip~ huhuhu...

    Meh2, saya nak ajak join ni~

    Jom join Pencarian TOP Commentators!

    ReplyDelete
  5. puteri katek...

    haha... kulit kering2 sangat pon x best la puteri... ^_^

    ReplyDelete
  6. ~~su manje~~

    yeke su?? ok, thanks.. nanti bebila nak try gak la.. hehe

    ReplyDelete
  7. tomato kering...

    tau xpe... sye pon kadang2 kering, kdg2 x... haha

    ReplyDelete
  8. sunah mohammad..

    w'salam... yeke?? wah.. sensetipnye kulit die.. ati2 guna produk2 ok... ^_^

    ReplyDelete